[Interview] Alef de Jong van Wunder: 'Onze handen jeuken bij Ajax en D66'

  • Design
  • 25 jul 2014 @ 08:30
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewBrandingVisual id

Na te hebben gewerkt bij gerenommeerde bureaus als KoeweidenPostma en PROUDdesign startten Menno van Waardhuizen en Alef de Jong onlangs designbureau Wunder. MarketingTribune is benieuwd hoe het gaat en spreekt met de Jong: ‘We zijn tevreden met onze huidige klanten. Maar onze handen jeuken wel. Vooral als het design niet aansluit bij de kern van het merk. Ajax is zo’n voorbeeld. Of D66.’

Jullie zijn nu drie maanden onderweg, hoe gaat het?
Goed! We hebben de boel lekker op de rit. We zitten in een mooie ruime studio. De backoffice is opgetuigd en website up and running. Daarnaast hebben we voldoende werk en aandacht. We zijn blij. Voor Telfort hebben we een project gedaan met betrekking tot hun glasvezel-propositie. Het werk voor Cordaan volgt in de loop van dit jaar. Verder zijn we hard bezig voor onder andere PowerSlim, een methode en productlijn om af te slanken. Ze hebben 350 PS-Centra en helpen mensen vanuit het geloof dat iedereen een gezonde en evenwichtige lifestyle verdient. We ontwikkelden een nieuwe merkstijl, logo en werken aan de implementatie van verschillende marketingmiddelen. Eind van deze zomer zal het nieuwe merk geïntroduceerd worden. 

Daarnaast werken we aan de rebranding van Pour Vous. Dit is een van de oudste parfumerieketens van Nederland en het bedrijf heeft een moeilijke tijd achter de rug. Door de overname van A.S. Watson (ook eigenaar van Kruidvat en ICI PARIS XL) is er nieuwe energie en budget om van Pour Vous weer een grote Nederlandse speler te maken. We zijn trots dat we mee kunnen werken aan de herintroductie van dit mooie merk met een rijk verleden. Eind van de zomer zal dit geïntroduceerd worden.

Zijn er sinds juni ook nieuwe opdrachtgevers bijgekomen? 
We zijn in gesprek met een interessante Europese start-up. De gesprekken gaan over een andere manier van samenwerken, waarbij onze beloning afhankelijk is van het succes van ons werk. Wunder wordt vaste partner en krijgt een belang in de onderneming. Een manier van samenwerken waarvan we op den duur meer willen hebben. 
We werken ook aan een creatieve strategie en merkstijl voor Deviton, een bureau dat gezondheid, geluk en zakelijk succes met elkaar verbindt.

'We blijven mensen bedanken, want dat gebeurt te weinig'

In juni lanceerden Menno en jij Wunder via een campagne, waarin jullie voormalig werkgevers bedankten via een advertentie en jullie stuurden ook bedankt-kaartjes. Wat wilden jullie daarmee bereiken?
Het doel van de campagne was te laten weten dat we bestaan. Met de advertentie hebben we onze leermeesters, collega’s en inspiratiebronnen bedankt. We zijn Wunder namelijk gestart met een frisse drang om te vernieuwen. Om het radicaal anders te doen. Maar we kunnen dit alleen doordat we ons realiseren waar we vandaan komen. ‘We all stand on the shoulders of giants’. Bij elke werkgever, opdracht of ontmoeting doe je nieuwe kennis en inspiratie op. Het was inspirerend om oude werkgevers en inspiratiebronnen weer op te zoeken en face to face te bedanken.


De reacties zijn positief. De kaartjes zijn persoonlijk en op de man geschreven. De reacties die we via mail, twitter of in een gesprek krijgen zijn ook positief.
Daarnaast is het leuk om je kaartje terug te vinden op een prominente plek, zoals een prikbord in de werkkamer, op het beeldscherm geplakt of op de schouw in de woonkamer. Het kaartje raakt mensen persoonlijk en dat heeft ons gesterkt in het idee. We hebben daarom extra kaarten besteld en blijven mensen bedanken, want dat gebeurt te weinig.

'Het zou een eer zijn om voor Ajax een logo te maken dat een betere balans heeft tussen heden en verleden én dat met trots op het hart van de fans gedragen wordt.'

Voor welk merk zou je willen werken en waarom?
We zijn erg blij met de verschillende opdrachtgevers waar we nu voor werken. Zo was Team Giant-Shimano een droomklant. Wielrennen is mijn liefhebberij en als actieve renner was het daarom een mooie opdracht. De gesprekken die we voeren met de Europese start-up is van hetzelfde kaliber. Hoe tof is het om te werken voor een merk dat een impact op het leven van mensen in Europa kan maken.

We zijn dus tevreden met onze huidige klanten. Maar onze handen jeuken wel. Vooral als het design niet aansluit bij de kern van het merk. Ajax is zo’n voorbeeld. Een merk met een mooie historie, maar met een logo dat gehaat wordt door de belangrijkste doelgroep. De fans. Het zou een eer zijn om voor Ajax een logo te maken dat een betere balans heeft tussen heden en verleden én dat met trots op het hart van de fans gedragen wordt.

'De leden en kiezers [van D66] kunnen meer betrokken worden bij de communicatie. Het merk kan lokaler, actueler en opener.'

Hetzelfde geld voor een politieke partij als D66. Een partij met de drang naar politieke vernieuwing, maar dit is niet doorgetrokken naar de communicatie. De leden en kiezers kunnen meer betrokken worden bij de communicatie. Het merk kan lokaler, actueler en opener. Op het Marketing & Design Congres hebben we mooie cases gezien van Heineken en het Rijksmuseum over hoe je succes kunt boeken als je je content en merk open geeft. Een kans voor een politieke partij die liberalisme hoog in het vaandel heeft.

Wat is je ultieme doel met Wunder? Wanneer denk je: 'Ja, dit is wat ik wilde'?
Als we over een tijdje gezien worden als de aanvoerder van de nieuwe generatie designbureaus.

'Als er talentvolle designers en strategen zijn die door willen groeien naar een zelfstandige unit binnen Wunder, dan kunnen deze mensen zich bij ons melden.'

Nog iets toe te voegen?
Ja. Als er talentvolle designers en strategen zijn die door willen groeien naar een zelfstandige unit binnen Wunder, dan kunnen deze mensen zich bij ons melden.

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken